ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

NAHL

4

 

خَلَقَ الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ

 

4. O, İnsanı bir nutfeden yarattı. Bakarsın ki o, apaçık bir hasım kesilivermiştir.

 

"O insanı bir nutfeden yarattı." Şanı Yüce Allah vahdaniyetinin delilini söz konusu ettikten sonra, insanı, insanın boşu boşuna yorulup didinmesini ve haddini aşmasını söz konusu etmektedir.

 

"İnsan" cins isimdir. Bununla Ubey b. Halef el-Cumahi'nin kastedildiği de rivayet edilmiştir. Ubey, Peygamber (s.a.v.)'e çürümüş bir kemik getirerek gelir ve: Acaba Allah, çürüyüp toprak olduktan sonra bunu tekrar diriltir mi, diye sorar. Yine Yüce Allah'ın: "insan hiç Bizim kendisini bir nutfeden yarattığımıza bakmaz mı? Böyle iken o apaçık bir hasım olup çıkıyor" (Yasin, 77) buyruğunun da bu olay hakkında indiği belirtilmektedir. Yani insan belden ve göğüs kemikleri arasından çıkan bir sudan yaratılmıştır. Yüce Allah, onu bebek olarak dünyaya gelinceye kadar bir merhaleden bir merhaleye geçirmiştir ve sonunda insan, bu gibi meselelerde tartışıp hasım olacak hale gelmiştir.

 

Buna göre ifade, insanın yaptıklarının hayret edilecek işler olduğu anlamını taşımaktadır. Çünkü insan "kendiyaratılışını unutarak Bize bir misal getirmektedir." (Yasin, 78)

Yüce Allah'ın: "Bakarsın ki o apaçık bir hasım kesilivermiştir" buyruğu düşmanlığı apaçık bir şekilde, Yüce Allah'ın kudreti hususunda davalaşan bir kimse olarak ortaya çıkmıştır, demektir.

 

"Hasım" kelimesi; (...) ile aynı anlamdadır. Tıpkı "Uygun, münasip" kelimesinin (...) anlamında olduğu gibi.

 

Bunun: O batıl ile husumet ettiğini açıkça ortaya koyan kimse demek olduğu da söylenmiştir. "Apaçık (mubin)" içinde bulunanı sözleri ile açıkça ifade eden kimsedir.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Nahl 5

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR